dorienkolen.reismee.nl

Cape Coast, Kakum National Park, Elmina en Nzulenzu

Als we op weg zijn van Accra naar Cape Coast, zien we verschillende politiecontroles. Bij de laatste politiecontrole moeten we stoppen. De politieagent vraagt naar het rijbewijs van Herman. Volgens deze agent is ons rijbewijs niet geldig in Ghana en we hebben een internationaal rijbewijs nodig. De agent laat ons het wetboek zien en vraagt wat we willen doen. Wij hebben geen idee hoe dit hier werkt en de agent stelt voor om hem om te kopen. Nadat we de agent geld hebben gegeven, mogen we onze weg vervolgen. Eenmaal aangekomen in Cape Coast besluiten we om Cape Coast Castle te bezoeken. Dit is een oud slavenfort waar onder andere Nederlanders, slaven naar Noord-Amerika vervoerden. We krijgen een rondleiding door dit kasteel en krijgen zo een beeld van de krappe ruimtes met nauwelijks daglicht waar slaven in verbleven. Na een bezoek aan het slavenfort gaan we Cape Coast in om de nodige inkopen te doen. Een verkoper leert mij een traditionele spel en ondertussen proberen de anderen verkopers hun souvenirs te verkopen.

Op vrijdag 27 juli zijn wij op weg naar Kakum National Park en komen we er snel achter dat onze Mazda 3 een slechte keuze is om te huren. De weg heeft veel hoge hobbels en het laatste stuk van de weg is onverhard. We hebben allebei weinig vertrouwen om met deze auto de rest van onze reis te vervolgen en besluiten om de auto om te ruilen naar een auto die hoger op zijn wielen staat en 4x4 aandrijving heeft. Onze nieuwe auto is een pick-up. Eenmaal in Kakum National Park aangekomen gaan we de canopy walk doen. Dit is een wandeling van een uur waar je over 375 meter aan touwbruggen loopt en zo een mooi uitzicht over het natuurpark krijgt. Als je geluk hebt, kun je wilden dieren zien. Wij zien apen en vogels. Middags rijden we naar Elmina en bezoeken daar een slavenfort en de vismarkt. Het verhaal van het slavenfort van Cape Coast en Elmina komt overeen. Elmina is kleiner dan Cape Coast en heeft meer authentieke gebouwen. Avonds probeer ik de typische Ghanese maaltijd Yam. Dit is een soort aardappel met een dipsaus waar groenten in zitten.

Onderweg naar Nzulenzu komen we diverse politiecontroles tegen en er zijn verschillen tussen die controles. Bij de ene mag je doorrijden als je een gesprek voert met de politieagent of eten geeft, bij de andere koop je de agent om en bij weer een andere mag je doorrijden. Zomaar kunnen doorrijden komt alleen voor als er genoeg auto’s langs de kant zijn gezet door de agenten. Als we bij het toeristencentrum van Nzulenzu aankomen, kunnen we kiezen om met de motorboot of kano naar Nzulenzu (dorp op palen) te gaan. Met de motorboot doe je er 20 minuten over om in Nzulenzu aan te komen en met de kano 1 uur. We kiezen voor de uitgeholde boomstamkano met gids en we kanoën door een mooi landschap. In Nzulenzu krijgen we een rondleiding door het dorp en wordt de geschiedenis van het dorp verteld.

Op zondag 29 juli gaan we naar Takoradi, een dorp met koloniale gebouwen. We komen erachter dat het hele dorp naar de kerk is op zondag en er niets te beleven valt. Eenmaal terug in ons hotel blijkt de stroom uitgevallen en zitten we de rest van de avond met onze hoofdlamp op. De komende dagen staat onder andere Mole National Park op de planning.