dorienkolen.reismee.nl

Laatste week van onze rondreis

Deze fantastische rondreis samen is helaas bijna op z´n eind. In deze laatste week beklimmen we een berg en bezoeken we een aantal watervallen, stuwdam en een nationaal park.

We gaan naar de Wli waterval en krijgen daar weer een gids mee. Dit is hier heel normaal. Aan het eind geef je de gids een kleine tip en soms geven ze aan dat het te weinig is.

De wandeltocht naar de Wli waterval is 45 minuten over een vlak pad. Daar aangekomen zien we een prachtige waterval en een aantal mensen die gaan zwemmen bij de waterval. Wij hadden er niet op gerekend dat we hier konden zwemmen en zien een heleboel vleermuizen, die op de rots naast de waterval hangen.

De dag erop besluiten we de berg Afadjato te beklimmen. Dit is een steile klim van 825 meter naar de top. Na de nodige rustpauzes bereiken we de top en genieten we van het prachtige uitzicht. Daarna lopen we het steile pad naar beneden met veel losliggende stenen. Na een aantal keer bijna uitgegleden te zijn, staan we weer op vlakke grond.

We besluiten om de naastgelegen waterval te bezoeken. Na de waterval van gisteren, valt deze waterval erg tegen. Onze gids vertelt over de groei van cacao. Hij laat ons een vrucht proeven, die zoeter is dan suiker. Deze ontzettend zoete smaak blijft in je mond en bij alles wat je eet of drinkt, komt die smaak terug. Als we weer terug bij de auto zijn, vraagt onze gids of hij ons terug mag rijden. Wij vinden dit oké en hebben hier als snel spijt van. Hij raakt meteen het eerste paaltje en nu zit er een deuk in onze auto. Onze gids is niet bereid om iets van de schade te betalen. We hopen dat het verhuurbedrijf de schade niet ziet.

Op dinsdag bezoeken we de stuwdam van het Voltameer en krijgen uitleg over de werking van de stuwdam. Deze uitleg is best interessant. Er is de mogelijkheid om met een boot over het Voltameer te varen. Samen met een ander koppel huren we een boot en hebben we een relaxte boottocht van een uur met uitzicht op de bergen en de stuwdam.

Op woensdag geeft onze navigatie aan dat we over een onverharde weg moeten rijden. Dit hebben we deze reis al vaak genoeg gedaan en we zien dit niet meer als een probleem. Echter liggen er veel losliggende stenen op deze weg en merken we dat de auto dit niet gaat trekken. We besluiten om te keren en met een omweg naar de Boti watervallen te rijden. We hadden deze waterval spectaculairder verwacht.

Donderdag is de laatste dag dat we samen nog iets kunnen bezoeken. We besluiten om naar het Shai Hills Reserve te gaan. Dit is een natuurpark waar struisvogels en zebra’s omheind zijn door een hek en baboons en antilopen loslopen. We bezoeken een grot waar mensen in hebben geleefd. We klimmen naar de top van de grot en hebben hier een schitterend uitzicht over dit natuurpark.

Wat hebben we een mooie en bijzondere reis gemaakt!