dorienkolen.reismee.nl

Kente, Boaben-Fiema Monkey Sanctuary, Kintampo Falls en Mole National Park

Om meer te weten te komen over de traditionele kleding gaan we naar Adanwomase. Dit is een dorp waar ze onder andere traditionele kleding (Kente) weven. Onze gids laat alle stappen van het weven van Kente zien en laat ons het weven proberen. Het weven wordt alleen door mannen gedaan en vrouwen verkopen de Kente op de markt.

Kente wordt gebruikt om een boodschap te vertellen. Bijvoorbeeld een verlegen jongen vindt een meisje leuk en durft dit niet tegen haar te vertellen. Dan koopt hij Kente met dat patroon en geeft dit aan het meisje.

In Boaben zijn apen heilig volgens de lokale bevolking. Ze geloven dat de geest van de overleden mensen uit de slaventijd voortleven in de apen en hebben daarom ook een apenkerkhof. In het bos bij dit dorp kun je apen voeren onder begeleiding van een gids. Herman is helemaal in zijn element bij deze apen en vindt het leuk dat de apen op hem klommen.

In Kintampo bezoeken we een waterval en worden we rondgeleid door een elfjarige gids. In het begin zijn het stroompjes en denken we dat deze waterval gaat tegenvallen. Als we beneden bij de waterval zijn, is dit toch de moeite waard.

De oudste moskee van Ghana staat in Larabanga. Bij aankomst staat het halve dorp ons te verwelkomen en lopen ze mee met de rondleiding om de moskee heen. Daar leren we meer over de geschiedenis van de moskee en de islam. We mogen de moskee niet van binnen bezoeken, omdat we niet islamitisch zijn. We krijgen uitleg over het maken van sheabutter en krijgen het daarna op onze huid gesmeerd. Sheabutter voelt erg verfrissend aan. Onze gids raad ons aan om naar de Magic Stone te gaan. De legenda gaat dat de steen verplaatst werd en steeds terugkeerde op zijn oude plek. Wij zien een grote steen en een muur eromheen.

We zijn aangekomen bij een van de hoogtepunten van deze reis: Mole National Park. Dit is een nationaal park met wilden dieren waar je diverse safari’s kan doen. Het is helaas niet toegestaan om met je eigen auto zonder gids rond te rijden. We besluiten om de eerste dag een middagsafari te doen met een gids met geweer en hebben het geluk om 3 olifanten te zien. Onze gids stelt voor om uit de auto te stappen om zo dichter bij de olifanten te komen. We staan op 50 meter afstand van deze olifanten, zo bijzonder. We zien antilopen, apen, vogels, zwijnen, waterbokken, kalkoenen en een eekhoorn. Om 18.30 gaat de zon onder en zien we een mooie rode zonsondergang.

De tweede dag genieten we overdag van het uitzicht bij Mole Motel en zien we 7 olifanten en diverse antilopen. Avonds gaan we op nachtsafari met onze gids. We zitten boven op een jeep en schijnen met lampen. We zien een uil, zwijnen, antilopen, krokodil, konijn en bush baby.  Helaas zien we geen olifanten, hyena’s of luipaarden.

De derde dag gaan we in de ochtend op wandelsafari. Onze gids komt een spoor van olifanten tegen en we volgen dit spoor. In de verte zien we een olifant staan en horen het geluid van een andere olifant die onze kant op komt. We volgen deze twee olifanten en gaan op 50 meter afstand van de olifanten zitten om ze te observeren. Daarna volgen we de olifanten en staan tussen vier olifanten in. Dit is zo´n geweldige ervaring. Onze gids vertelt ons van alles over de olifanten. Bijvoorbeeld dat een olifant zonder slagtanden ouder is dan een olifant met slagtanden. Na deze fantastische wandelsafari besluiten we om nog even te genieten van het uitzicht. We hebben geluk en zien een begroeting tussen twee olifanten. Wat een fantastische ervaring!

Karin

Gaaf, olifanten van dichtbij in hun eigen omgeving. Dan ben je klein..